Terugblik: Symposium Hoogbegaafdheid 2025 7 april 2025

Op 26 maart 2025 vond het jaarlijkse symposium over hoogbegaafdheid plaats, een dag die bol stond van inzichten, inspirerende lezingen, interactieve sessies en muzikale intermezzo’s.

Deze dag werd georganiseerd door RefSVO, Berséba, KOC en Driestar onderwijsadvies. Professionals uit onderwijs en zorg kwamen samen om na te denken over de vraag: Hoe kunnen we hoogbegaafde leerlingen beter begrijpen en ondersteunen?

Inspirerende lezingen

Dr. Agnes Burger-Veltmeijer vertelde in haar lezing dat beelden van hoogbegaafdheid, zoals hoogsensitiviteit, vaak vertekend zijn door klinische praktijkervaringen. Groepsvergelijkend onderzoek biedt een evenwichtiger beeld. Met de sterkte-zwakte heuristiek kunnen sterke en zwakke kanten van een kind worden benut om ontwikkeling te stimuleren en belemmeringen te verminderen.

Drs. Nora van Steenbergen richtte zich op het stimuleren van wetenschappelijk denken. Met placemats, kaartensets en een wetenschappelijk artikel daagde ze de deelnemers uit om aan de slag te gaan met onderzoekend en ontwerpend leren. Ze liet zien hoe gerichte vragen en opdrachten autonomie, competentie en relatie in de klas kunnen versterken.

Drs. Willemien Eikelboom-van Wijngaarden gaf in haar lezing aandacht aan ‘Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen’. Ze benadrukte het belang van het zien en erkennen van de veelzijdigheid van hoogbegaafde leerlingen. Met praktijkvoorbeelden liet ze zien hoe een stevige basis in de relatie tussen kind, ouder en school ruimte biedt voor autonomie en versterking van competenties.

Dr. Haiko Jessurun nam ons in de lezingenreeks mee in ‘Highgifted and unseen’. Zijn boodschap was duidelijk: hoogbegaafden hebben geen standaardaanpak nodig, maar nieuwsgierigheid, erkenning en ruimte voor hun unieke denk- en gevoelswereld.

Dr. Sven Mathijssen vervolgde na een heerlijke maaltijd het programma met zijn lezing ‘Het is een hele puzzel’, waarin hij de complexiteit van het signaleren van hoogbegaafdheid belichtte. Hij benadrukte het belang van context, observatie en samenwerking tussen ouders en onderwijsprofessionals. Het was dan ook heel fijn dat ouders en professionals beiden aanwezig waren tijdens het avondprogramma.

Intermezzo’s

Geerten Zwemer zorgde voor een onderbreking in het middagprogramma met de vier V’s: Veiligheid, Vertrouwen, Verbinding en Verantwoordelijkheid. 

Het muzikale intermezzo in de avond van Marjolein de Wit en Mark Brandwijk was een hoogtepunt. Met hun muziek namen ze ons mee in de wereld van hoogbegaafde leerlingen. De creativiteit en intensiteit spatte ervan af en we leerden hoe muziek een hele zaal mensen kan betoveren.

Meer dan kennis

Hoogbegaafdheid vraagt om een integrale aanpak die wetenschap, ervaring en samenwerking combineert. Dit was een van de conclusies van deze inspirerende dag, vol leerzame momenten, gezelligheid en ontmoeting. De deelnemers gingen naar huis met nieuwe inzichten, praktische handvatten en inspiratie om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Vooruitblik

In het najaar van 2026 hopen we opnieuw een symposium Hoogbegaafdheid te organiseren. Heb je ideeën voor de invulling van dit symposium? Laat het ons dan weten, we horen het graag!

Meer nieuws

  1. Lancering nieuw onderzoeksfonds Dunamis stimuleert praktijkgericht onderzoek

    De christelijke hogescholen CHE, Driestar hogeschool en Hogeschool Viaa lanceerden op 2 juni gezamenlijk het onderzoeksfonds Dunamis.

  2. René over het leiderschapsoriëntatietraject: ‘De inbreng van coaches is fantastisch’

    Docent René Meulenkolk werkt bijna vijftien jaar op het Van Lodenstein College in Barneveld. Hij vroeg zich soms af of een leidinggevende functie een passende stap voor hem zou zijn. Om hier een antwoord op te krijgen, meldde hij zich aan voor het leiderschapsoriëntatietraject van Driestar onderwijsadvies. ‘Door dit traject ben ik bewuster geworden van mijn kwaliteiten in het leidinggeven. Ik durf nu ook het voortouw te nemen als het nodig is.’

  3. Lectorale rede en installatie dr. Janneke de Jong

    Op Deo volente 12 juni 2025 spreekt dr. Janneke de Jong-Slagman haar lectorale rede uit in de congreszaal van Driestar educatief in Gouda. De titel van haar rede is ‘En ze lazen nog lang en gelukkig. Boeiende boeken en goede gesprekken in het christelijk onderwijs’.

  4. 40 studenten Ad-PEP hebben hun diploma

    Op vrijdag 23 mei was het zover. Maar liefst 40 Ad-PEP-studenten ontvingen hun welverdiende diploma! Van harte gefeliciteerd, toppers!

  5. 'Deze cursus is heel praktijkgericht en heeft me echt geholpen om beter Engels te durven spreken'

    Linda Simonse (19) studeert aan de pabo op Driestar hogeschool in Gouda en loopt stage op een reformatorische basisschool in Den Haag. Ze volgde met succes de Cambridgecursus bij Driestar onderwijsadvies om zekerder te worden op het gebied van Engelse spreekvaardigheid. ‘Ik sta nu met meer zelfvertrouwen voor de klas als ik het vak Engels geef, want ik durf beter Engels met mijn leerlingen te spreken.’