Ontmoetingsavonden 2018 voor gezin, kerk en school 1 december 2017

De waarde van de gereformeerde belijdenis voor onderwijs en opvoeding vandaag. Daarover willen we graag met elkaar in gesprek. En daarom komt Driestar educatief naar u toe. Van harte welkom op een van de regioavonden in 2018.

Waarom ben jij gereformeerd? Die vraag stelden we aan drie pabostudenten. “Misschien helpt de belijdenis mij wel om antwoord te geven op mijn vragen en mijn geloof te verwoorden,” zegt een van hen, “maar ik pak ze er nooit bij.” Deze uitspraak maakt voor ons extra duidelijk dat het tijd is om de waarde van de gereformeerde belijdenis opnieuw met elkaar te verkennen. Daarom organiseren we rondom dit thema in verschillende regio’s ontmoetingsavonden voor gezin, kerk en school.

Lees verder onder de video.


De regioavonden zijn bedoeld voor ouders, leraren, ambtsdragers en jeugdwerkleiders. Tijdens de avonden stellen we elkaar de vraag: waarom bent ú gereformeerd? Het doorgeven van de belijdenis vraagt immers om persoonlijke verbondenheid ermee. Dr. A.J. (Bram) Kunz leidt het thema in en maakt daarbij ook gebruik van gesprekken met jongeren rondom de gereformeerde belijdenis. Zo krijgen we een spiegel voorgehouden, die ons vervolgens kan helpen om het gesprek met elkaar te voeren. Wie met ons mee wil leren, is van harte welkom op een van deze avonden. Omdat de gereformeerde belijdenis ons lief is, zeggen we: we rekenen op uw komst!

Opzet ontmoetingsavond

De avond begint om 20.00 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur. Een predikant uit de regio verzorgt de opening. Daarna introduceren we het thema met behulp van een video van een aantal studenten van de pabo van Driestar hogeschool die reflecteren op het thema. Dr. Kunz gaat daar in zijn inleiding op in. Na de pauze diepen we in verschillende gespreksgroepen het thema verder uit. De avond wordt afgesloten door drs. L.N. (Rens) Rottier, voorzitter van het college van bestuur van Driestar educatief.

Tijdens de avond ontvangt u ook het boekje “Waarom ben jij gereformeerd? De geloofsbelijdenis voor tieners.” Het is bedoeld voor jongeren in de gereformeerde gezindte. Aan de hand van de Nederlandse Geloofsbelijdenis komen kernvragen van het gereformeerd belijden aan de orde. In de taal van jongeren vandaag. Iedere generatie moet zelf het Bijbelse ABC leren spellen en de daarop gegronde belijdenisgeschriften.

Data en aanmelden

Required form 'Aanmeldformulier2018_OntmoetingsavondenGezin_KerkEnSchool' does not exist.

Meer nieuws

  1. Onderzoekscentrum publiceert boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’

    Piet Murre, lector Schoolvakken en Didactiek bij het onderzoekscentrum van Driestar educatief, heeft onlangs het boekje ‘Bij de Les! Verhalen over vormende vaklessen’ gepubliceerd.

  2. Congres Vianen 2025: De gereformeerde gezindte - Draagbalk of dwarsligger?

    Onder het prikkelende thema ‘De gereformeerde gezindte – draagbalk of dwarsligger?’ organiseren de VGS, Driestar Educatief, VBSO/KOC, RMU, ROV, EMG en het Wetenschappelijk Instituut van de SGP op D.V. vrijdag 7 maart 2025 het Congres Vianen 2025. Dit congres roept de reformatorische achterban op om na te denken over hun invloed in een samenleving die wordt gekenmerkt door autonomie, morele verschuivingen en polarisatie.

  3. Geslaagde open dag Driestar hogeschool

    Wat was het een fantastische dag, de open dag van 8 februari, bij Driestar hogeschool! Ontzettend leuk om toekomstige studenten te mogen ontmoeten en te laten zien wat onze hogeschool allemaal te bieden heeft.

  4. Leraar wordt bemiddelaar tussen gezin, kerk en social media

    De christelijke leraar krijgt steeds nadrukkelijker een bemiddelende rol tussen het gezin, de kerk en het social-mediagebruik van leerlingen. Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt.

  5. Uitnodiging promotie Marloes Hoencamp

    Marloes Hoencamp promoveert op woensdag 5 februari op haar pedagogisch-historisch onderzoek naar persoonsvorming binnen de theorieën van de invloedrijke Nederlandse pedagogen Philipp Abraham Kohnstamm en Martinus Jan Langeveld. Haar proefschrift heeft de titel ‘The Formation of Personhood in the Educational Theories of Philipp Abraham Kohnstamm and Martinus Jan Langeveld’. De promotie vindt plaats aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.