Wat drijft jou in je werk? Maak de vragenlijst 22 juni 2017

Als school, maar ook als individu, heb je vaak bepaalde leidende denkpatronen en gewoontes. Met Management Drives meten we deze denkpatronen in de vorm van drijfveren. Welke drijfveren herken jij bij jezelf?

Leiderschap tonen is niet alleen voorbehouden aan leidinggevenden. Leiderschap is persoonlijk leiderschap van élk individu binnen de school.

Driestar managementadvies is gecertificeerd partner van Management Drives. Met de methode Management Drives laten we zien dat organisaties en mensen leidende denkpatronen en gewoontes hebben. Deze denkpatronen komen voort uit drijfveren, waarbij elke drijfveer wordt weergegeven door een kleur.

Drijfveren voorspellen in hoge mate hoe je je gedraagt, en hoe jouw team en de school functioneert. Door je drijfveren te kennen, word je je bewuster van hoe je werkt en waarom sommige dingen je gemakkelijker afgaan dan andere.

Welke drijfveren herken jij bij jezelf?

1.      Visionair (geel)

Een visionair is iemand die op basis van kennis, inzichten en creativiteit een dieper inzicht geeft in toekomstige ontwikkelingen. Geel is de drijfveer die wil analyseren, begrijpen en doorgronden. Zaken moeten inhoudelijk kloppen. Geel wil vrijheid in denken en doen en is geïntrigeerd door complexiteit. Geel wil zaken in een breed kader beschouwen en denkt sterk toekomstgericht.

md_geel.jpg

2.      People manager (groen)

De people manager is zeer betrokken bij de mensen om hem heen en wil niets liever dan hen verder zien ontwikkelen. Samenwerken in een goede sfeer: groen stelt mensen en sociale verbanden voorop. Is sociaal ingesteld en gericht op harmonie. Groen zoekt onderlinge betrokkenheid en is gericht op samenwerking. Een roep om hulp kan moeilijk geweigerd worden!

md_groen.jpg

3.      Ondernemer (oranje)

Een ondernemer neemt initiatief, weegt risico’s, ziet kansen, is voortdurend alert op mogelijkheden om zaken te verbeteren en resultaat te boeken. Oranje is competitief ingesteld: wil zichzelf laten zien. Oranje is sterk gericht op doelen en middelen: het behalen van succes is belangrijk. Willen is kunnen!

md_oranje.jpg

4.      Bestuurder (blauw)

De bestuurder is iemand die zeer zorgvuldig zorgdraagt voor de correcte uitvoering van (wettelijke) taken en afspraken. Blauw is loyaal aan datgene waarvoor gekozen is en hecht aan regels, discipline en betrouwbaarheid. Orde en heldere afspraken zijn belangrijk!

md_blauw.jpg

5.      Autoriteit (rood)

De autoriteit is iemand met gezag die duidelijk en direct is, zaken direct met lef aanpakt en anderen op sleeptouw neemt. Rood is daadkrachtig, maar ook ongeduldig. Wil met respect bejegend worden, en heeft zelf respect voor kracht. Rood leeft in het hier en nu en houdt focus.

md_rood.jpg

6.      Nestor (paars)

De nestor draagt zorg voor binding, het behoud van gewoonten, bewaakt tradities en instituties en is dienstbaar aan de organisatie. Paars stelt zich dienstbaar op voor zijn team. Rituelen en het symbolische zijn belangrijk. Trots, veiligheid en een sterke binding kenmerken de paarse drijfveer.

md_paars.jpg
 
Wil jij je eigen drijfveren leren kennen? Na het invullen van een online vragenlijst kunnen wij jou in een persoonlijk gesprek inzicht geven in wat jou drijft. De kosten hiervan bedragen € 495,00. Je ontvangt van ons een boek waarin je alles rustig na kunt lezen.

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden - ook als je met je team aan de slag wilt met jullie drijfveren.

Meer nieuws

  1. Larissa over de post-hbo-opleiding SVIB: ‘Dit gun ik iedere leerkracht’

    Sinds ze de post-hbo-opleiding SVIB volgt, is Larissa van den Berg zich nog meer bewust van haar eigen handelen als leerkracht en van haar interactie met leerlingen.

  2. Aan de slag met professionele cultuur: zo doet De Wegwijzer in Oosterwolde dat

    Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’

  3. Herziene editie Wonderlijk gemaakt in augustus 2025 beschikbaar

    Wonderlijk gemaakt, de christelijke methode voor relationele en seksuele vorming, is gereviseerd. In de herziene editie vind je meer toerusting voor leerlingen en leerkrachten, bijvoorbeeld voor het omgaan met verschillen. Diverse lessen zijn nu gelinkt aan burgerschapsdoelen en Gods bedoeling in de schepping en de Bijbelse invulling van waarden en normen zijn meer uitgewerkt.

  4. Elise heeft een missie: 'Als juf mag ik kinderen voorbereiden op de maatschappij'

    ‘Als kind speelde ik vaak ‘jufje’. Ik wist het al snel zeker: dat wil ik later worden!’ Inmiddels is Elise Molenaar (18) uit Alblasserdam, derdejaarsstudent van de pabo en dat bevalt haar goed. ‘Ik vind het mooi dat je als juf de verantwoordelijkheid krijgt om kinderen klaar te stomen voor de maatschappij. Ik lever daar graag een bijdrage aan!’

  5. Meer leesplezier en hogere AVI’s: zo doen ze dat in Goudswaard en Lunteren

    Op beide scholen was ontevredenheid over het leesonderwijs. Er was weinig leesplezier bij de kinderen en de resultaten bleven achter. Sophie van den Berg, ib’er op de School met de Bijbel in Goudswaard, en Brenda van Laar, ib’er op School met de Bijbel ‘De Valk’ in Lunteren, gingen er samen met Driestar onderwijsadvies mee aan de slag. ‘Ook zwakke lezers genieten nu van een boek.’