In gesprek met jonge kinderen: welke vragen stel je? 10 februari 2015

We praten de hele dag met de jonge kinderen. We stellen vragen, we luisteren, we knikken . En wie praat er het meest …?

Tijdens kringgesprekken is het best lastig om kinderen te laten spreken en niet steeds zelf aan het woord te zijn. Het is vooral moeilijk om de kinderen op  niveau te laten praten. Vaak blijven gesprekken hangen in het hier en nu. Het is nog een hele kunst om verder te komen. Daarom is het nuttig om na te denken over je vraagstelling. Jouw vraag is bepalend voor het antwoord van het jonge kind. Wil je het kind laten nadenken? Stel dan eens een andere vraag dan: “Wat is dit?” Vraag ook eens: “Wat zou er gebeuren als …?”

Een voorbeeld uit de praktijk

Zoals in de groep van juf Annemarie. De peuters spelen met de juf in de huishoek. Annemarie zit aan tafel te wachten op het eten. Ondertussen wordt er een “baby” uit bed gehaald. Een peuter wil de pop omkleden en geeft de pop aan de juf. De bedoeling is duidelijk … Annemarie pakt de pop echter niet aan en vraagt wat er is. De peuter legt het uit en verwacht nog steeds dat de juf de pyjama wel zal uittrekken. Annemarie zegt echter: “Wat nu?” De peuter wordt gestimuleerd om na te denken, legt de baby op tafel en probeert de pyjama uit te trekken. Annemarie prijst het kind. 

Vier niveaus van vragen stellen

Bij de denkstimulerende gespreksmethodiek onderscheidt men vier niveaus van vragen stellen. Het gaat van concreet naar abstract.
  1. Het benoemen en begrijpen. Je vraagt dan of het kind iets wil aanwijzen of er nog zo een wil pakken.
  2. Beschrijven en analyseren. Vragen die hierbij horen zijn: “Wat gebeurt er?” “Wat kun je ermee doen?”
  3. Ordenen. Hierbij stel je vragen als: “Wat gebeurt er eerst?” “Hoe maak je …?” Deze vragen ondersteunen kinderen bij het grip krijgen op de wereld om hen heen.
  4. Redeneren. Dit is het moeilijkste niveau. Je laat je kinderen nadenken over vragen als: “Hoe komt het dat …?” en ”Leg eens uit waarom?”

Training 

 Tijdens de training over taalstimulering wordt deze methodiek uitgebreid besproken en geoefend. Aangeraden wordt om bij de voorbereiding van een gesprek in de grote of kleine kring de vragen op de vier genoemde niveaus op te schrijven, zodat je je meer bewust gaat worden van deze denkstimulerende gesprekmethodiek en je je deze eigen gaat maken. Je zult zien: zo wordt een gesprek nóg leuker! Je zult verrast zijn over de vindingrijkheid en kennis van het jonge kind.

Meer nieuws

  1. Lancering nieuw onderzoeksfonds Dunamis stimuleert praktijkgericht onderzoek

    De christelijke hogescholen CHE, Driestar hogeschool en Hogeschool Viaa lanceerden op 2 juni gezamenlijk het onderzoeksfonds Dunamis.

  2. René over het leiderschapsoriëntatietraject: ‘De inbreng van coaches is fantastisch’

    Docent René Meulenkolk werkt bijna vijftien jaar op het Van Lodenstein College in Barneveld. Hij vroeg zich soms af of een leidinggevende functie een passende stap voor hem zou zijn. Om hier een antwoord op te krijgen, meldde hij zich aan voor het leiderschapsoriëntatietraject van Driestar onderwijsadvies. ‘Door dit traject ben ik bewuster geworden van mijn kwaliteiten in het leidinggeven. Ik durf nu ook het voortouw te nemen als het nodig is.’

  3. Lectorale rede en installatie dr. Janneke de Jong

    Op Deo volente 12 juni 2025 spreekt dr. Janneke de Jong-Slagman haar lectorale rede uit in de congreszaal van Driestar educatief in Gouda. De titel van haar rede is ‘En ze lazen nog lang en gelukkig. Boeiende boeken en goede gesprekken in het christelijk onderwijs’.

  4. 40 studenten Ad-PEP hebben hun diploma

    Op vrijdag 23 mei was het zover. Maar liefst 40 Ad-PEP-studenten ontvingen hun welverdiende diploma! Van harte gefeliciteerd, toppers!

  5. 'Deze cursus is heel praktijkgericht en heeft me echt geholpen om beter Engels te durven spreken'

    Linda Simonse (19) studeert aan de pabo op Driestar hogeschool in Gouda en loopt stage op een reformatorische basisschool in Den Haag. Ze volgde met succes de Cambridgecursus bij Driestar onderwijsadvies om zekerder te worden op het gebied van Engelse spreekvaardigheid. ‘Ik sta nu met meer zelfvertrouwen voor de klas als ik het vak Engels geef, want ik durf beter Engels met mijn leerlingen te spreken.’